Ljepota je u oku promatrača, a sigurnost?

Mark Thompson/Getty Images

Predsezonska testiranja na stazi Catalunya pravi su pokazatelj da nam se bliži početak sezone u Formuli 1. Prva dva dana akcije ne mogu pouzdano pokazati što nas čeka ove godine, ali smo saznali kakve ćemo bolide gledati na stazama od ožujka do studenog...

Prošla sezona nam je na neki način donijela “povratak u budućnost”, s obzirom da se Formula 1 počela vraćati na pravi put zahvaljujući pravilima koja su ubrzala bolide. Učinila su ih užima, a ujedno i dužima, što je doprinijelo tome da uzbuđenja bude puno više nego prethodnih godina, ali je dojam kako još uvijek nešto nedostaje. 

To, ipak, nije zbog pravila, već ovisi o tome jesu li pojedine momčadi dovoljno napredovale da bi mogli parirati Mercedesu od prve do posljednje utrke. Njemačka momčad se pokazala nedodirljivom od ulaska u hibridnu eru 2014. godine, a najbolju šansu da prekine njenu dominaciju imao je Ferrari prošle sezone. Glavni je problem je što parirati uspio samo do polovice rujna, a sezona je trajala do kraja studenog.

Pravila koja se tiču izgleda bolida, a uvedena su za ovu godinu, sama po sebi ne mogu jamčiti veliki pomak ni za jednu momčad, a neka su osmišljena kako bi se povećala sigurnost vozača. Svjetska automobilska federacija tako je ukinula “peraju morskog psa“, u stvari poklopac motora, koji je bio osmišljen kako bi protok zraka usmjeravao iznad zadnjeg krila. Uz to, zabranjena su dodatna krilca koja su se nalazila ispred i iznad zadnjeg krila.

Mark Thompson/Getty Images

Te promjene su sekundarne u odnosu na glavnu koja se malo kome sviđa, ali njen ’posao’ i nije da bude lijepi, već da zaštiti vozače. Poslije nekoliko godina testiranja koje su usljedile nakon teških nesreća koje su viđene u auto-moto sportu, za ovu sezonu je najavljeno uvođenje zaštite glava vozača, koja je u engleskom jeziku poznata kao Halo (u daljem tekstu: aureola). To rješenje osmislio je Ferrari, a iako je Red Bull predstavio nešto ljepši koncept – “baldahin”, ispostavilo se kako je “aureola” mnogo sigurnija.

Aureola ne može zaštititi vozače u 100 posto slučajeva, ali može u mnogo više nego da bez ikakvog dodatka. Da je to rješenje osmišljeno ranije i uvedeno u pojedine kategorije, moglo bi spriječiti nesreće sa smrtnim posljedicama u kojima su stradali Henry Surtees i Justin Wilson. I Surtees i Wilson su živote izgubili tako što ih je tijekom utrke u glavu udario predmet koji je otpao s drugog bolida. U slučaju mladog britanskog automobilista (Surtees) to je bila guma, dok je proslavljeni vozač Indycara nastradao kada su ga udarile krhotine bolida.

S druge strane, mali su izgledi da bi tragedija koju je doživio Jules Bianchi na Velikoj nagradi Japana 2014. godine mogla biti spriječena, jer je pri velikoj brzini udario u kran koji je stajao pored staze i podletio ispod njega. Bianchi je preminuo devet mjeseci nakon te nesreće, a upravo njegov slučaj prisilio je čelnike Formule 1 i Svjetske automobilske federacije da požure s uvođenjem zaštite.

Patrik Lundin/Getty Images

Aureola izgleda drukčije od bolida do bolida, momčadima je dana sloboda po tom pitanju, ali ne potpuna. Kako nijedna momčad ne bi ostvarila veliku aerodinamičku dobit, zabranjen im je razvoj vlastite aureole, a dana je mogućnost odabira dobavljača s popisa koji je sastavila Svjetska automobilska federacija. Mnogi vozači su bili protivaureole“, ali su se na kraju morali pomiriti da će ona biti dio njihovih bolida.

Što se tiče ovogodišnjih modela, mali broj momčadi se odlučio u potpunosti promijeniti izgled svog bolida. Posljednji je izgled svog modela predstavio Red Bull, i to nakon prvog dana testiranja u Montmelu, kada se Daniel Ricciardo našao za volanom bolida koji je imao kamuflažne boje. Očekivano, nije bilo velikih promjena, a za razliku od austrijskog konstruktora, McLaren se vratio svojim korijenima. Ferrari je gotovo u potpunosti izbacio bijelu boju, a tu je i Sauber koji je zahvaljujući partnerstvu s Alfa Romeom dobio novi izgled. Krenimo redom…

Mercedes F1 W09

Ovogodišnji bolid Mercedesa predstavlja evoluciju prethodnog, koji je njemačkom konstruktoru donio četvrtu titulu zaredom, od kojih je Lewis Hamilton osvojio tri, a Nico Rosberg jednu. Zanimljivo, aktualni prvak je rekao kako je na predstavljanju na stazi Silverstone prvi put vidio svoj bolid u jednom komadu. Također, Britanac je istaknuo kako se nada da novi model neće biti „diva“ kao prethodni, jer je poznato kolike probleme s pouzdanošću su prošle godine imali kako on, tako i Valtteri Bottas.

© 2018 Daimler AG/Steve Etherington
© 2018 Daimler AG/Steve Etherington
© 2018 Daimler AG/Wolfgang Wilhelm
© 2018 Daimler AG/Wolfgang Wilhelm
© 2018 Daimler AG/Wolfgang Wilhelm
Patrik Lundin/Getty Images
Patrik Lundin/Getty Images
Mark Thompson/Getty Images
Patrik Lundin/Getty Images


Za uklanjanje tih problema Mercedes je smislio rješenje po kojemu je zadnji dio bolida nešto više podignut. S druge strane, njemačka momčad nije mijenjala ništa od onoga što joj je prošle godine donijelo prednost u odnosu na suparnike, kao što je razmak između prednjeg i zadnjeg kotača (wheel base). Vozači Mercedesa već su prošle godine imali priliku testirati “aureolu” pa će njihovo razdoblje prilagodbe biti nešto kraće nego kod nekih drugih momčadi.

Ferrari SF71H

U odnosu na svoje prethodnike, novi bolid Ferrarija je skoro u potpunosti crven, a bijela boja koja ga je krasila posljednjih godina je nestala. Ono što je uočljivije od većeg udjela crvene je “aureola”, koju je osmislila upravo talijanska momčad, pa su je prošle sezone prvi testirali baš Sebastian Vettel i Kimi Räikkönen.

#slider_0


Glavna promjena na bolidu Ferrarija je veći razmak između prednjeg i zadnjeg kotača. Talijanska momčad odlučila je da kopirati Mercedes, koji je upravo u tome crpio glavnu prednost tijekom prošle sezone. Prethodni model Ferrarija bio je jedan od najkonkurentnijih bolida ekipe u posljednje vrijeme, a u njemu je Vettel ostvario pet trijumfa. Zbog toga ne čudi što su se dizajneri legendarne momčadi odlučili za njegovu evoluciju, a ne za kretanje od samog početka.

Red Bull RB14

Red Bull je među prvima predstavio izgled novog bolida, samo što je on imao kamuflažnu boju i bilo je jasno da je ona osmišljena samo za testiranje. Upravo takav bolid se prvi našao na stazi kako bi austrijski konstruktor predstavio pravi izgled svog bolida ove sezone po završetku prvog dana akcije na Catalunyi.

#slider_0


Očekivano, što se samog izgleda nema velikih promjena u odnosu na prošlu sezonu, a treću godinu zaredom Red Bull se odlučio za tamnu mat-boju s karakterističnim crvenim bikom i logotipom. Jedina veća promjena je brending Aston Martina, koji je ove godine postao glavni sponzor momčad, uz “aureolu” koji je Adrian Newey dizajnirao u svom stilu, kao što su mnogi i pretpostavili. Kao i prošle sezone, za momčad će voziti Daniel Ricciardo i Max Verstappen.

Force India VJM11

Indijski konstruktor ostao je vjeran ružičastoj boji, ali je najavljeno kako će do početka sezone promijeniti ime, usprkos tome što je demantirano da se razmišlja o prodaji momčadi. Ipak, to što je FI svojim imenom povezan s Indijom, naškodilo mu je u potrazi za novim sponzorima. Tako ne čudi što su iz Force Indije otkrili kako im je “aureola” stvorila dodatne nepotrebne troškove. 

#slider_0


Osim dodatka tog zaštitnog rješenja, nema velikih uočljivih promjena u odnosu na prošlogodišnji bolid, koji je momčadi drugu godinu zaredom donio četvrto mjesto u ukupnom poretku. Sergio Perez i Esteban Ocon su to učinili zajedničkim snagama, a ako nastave tamo gdje su stali mogli bi prirediti jedno od većih iznenađenja kako god da im se zove momčad kada dođe vrijeme za Australiju.

Williams FW41

Na ovogodišnjem modelu Williams i te kako se vidi utjecaj tehničkog direktora Paddyja Lowea i prvog čovjeka za aerodinamiku Dirka de Beera, koji su u momčad stigli na početku prošle sezone. Na prvi pogled se čini da je bolid britanskog konstruktora mješavina dobrih strana Mercedesa i Ferrarija, ali je pitanje kako će to izgledati na stazi. Ujedno će to biti posljedjni bolid Williamsa koji će imati brending Martinija, koji je najavio da će napustiti momčad na kraju godine.

#slider_0


Kada se usporedi s
prethodnikom, novi bolid Williamsa odiše promjenom u filozofiji po pitanju aerodinamike. Najveća razlika je izgled bočnih strana u kojoj se vidi da su se u britanskoj momčadi odlučili na zanimljivu vezu između aerodinamike i dizajna kako bi se dobio najbolji mogući rezultat. Williams ove godine svoje nade polaže u mlade Lancea Strolla i Sergeja Sirotkina, koji je stigao kao zamjena za Felipea Massu, a na nekoliko slobodnih treninga za volanom ćemo videti i Roberta Kubicu.

Renault RS18

Zanimljivo, Renault je svoj bolid predstavio na svojoj internetskoj stranici, da bi potom objavio kako fotografije nisu prikazale pravi izgled modela RS18. Francuska momčad se ponovo odlučila na kombinaciju crne i žute, ali je ovoga puta odnos drugačiji i više je u korist tamnijih nijansi. Slično kao i Williams, najveće promjene koje su vidljive na Renaultu su one koje su napravljene na bočnim stranama, ali odišu istom filozofijom kao prethodnik.

#slider_0


Renault je, očekivano, znatno više radio na pouzdanosti motora između dvije sezone, nego na samom izgledu bolida, ali je ostao na istom putu. Momčad će ove godine imati izuzetno zanimljivu vozačku postavu – Nicu Hülkenberga i Carlosa Sainza, nijedan od njih nije u potpunosti pokazao što može. Na francuskoj momčadi je da riješi probleme s motorom kako bi mogli parirati Red Bullu, koji se pokazao kao najbolja momčad s motorima ove francuske tvrtke.

Toro Rosso STR13

Sestrinski tim Red Bulla čekao je do prvog dana testiranja na predstavljanje novog bolida, koji se po bojama ne razlikuje mnogo od onog koji smo vidjeli na stazi prošle sezone. Brendon Hartley je prošlog tjedna provozao ovogodišnji model na stazi Marco Simoncelli, a kako su se slike pojavile na društvenim mrežama, Toro Rosso je odgovorio objavivši fotografije iz studija prije službene prezentacije u Montmelu.

#slider_0


Glavna promjena u odnosu na prošlu godinu nije vidljiva izvana, nego se ogleda u tome da će Toro Rosso ove sezone koristiti Hondine motore. Sporazum između talijanskog konstruktora i japanske tvrtke bio je dio domino efekta po kojem je Renault dao raskid ugovora Toro Rossu, a započeo saradnju s McLarenom, a francuska momčad je na posudbu dobila Sainza.

Haas VF-18

Poslije sive boje u drugoj sezoni, Haas se prebacio na bijelo-crveno-sivo-crnu kombinaciju za ovogodišnje prvenstvo. Novi model američke momčadi predstavlja evoluciju prošlogodišnjeg, a najveća razlika vidi se u nedostatku “peraje morskog psa” i dodatka “aureole”. Naglasak je stavljen na sve one nedostatke koji su onemogućili napredak momčadi tijekom sezone kako se ne bi ponovilo da forma varira od utrke do utrke.

#slider_0


Da je Haas na pravom putu govori i to što je veliki broj momčadi kontaktirao Genea Haasa oko mogućnosti korištenja njihove opreme. Američki konstruktor natječe se i u Nascaru, što koristi na najbolji mogući način, a to se ogleda i u rezultatima. Prošle sezone Roman Grosjean je bio najzaslužniji za osmu poziciju momčadi u poretku konstruktora, pa je zaslužio novi ugovor, isto kao i Kevin Magnussen.

McLaren MCL33

Nakon debakla suradnje s Hondom, McLaren je započeo novu eru s Renaultom, a ujedno se vratio svojim korijenima. To se ogleda u izgledu ovogodišnjeg bolida, koji je većim dijelom obojen papaja-narančastom, ali ima i pojedine dijelove koji su plavi. Jedini izuzetak je “aureola”, koja je obojana u crno, a drugih velikih promjena nema.

#slider_0


Kada je Bruce McLaren osnovao ovu britansku momčad, bolidi su bili narančasti, a McLaren se toj boji posljednjih godina vraćao samo za pojedina predsezonska testiranja. Na taj način, britanska momčad svima je jasno stavila na znanje da sluša svoje navijače, kojima se nije svidjela prošlogodišnja crno-narančasta kombinacija. To je pokazala i zadržavši Fernanda Alonsa te Stoffela Vandoornea.

Sauber C37

Nakon jedne od najlošijih i najtežih sezona u povijesit, Sauber je ušao u novu eru zahvaljujući suradnji s Alfa Romeom. Švicarska momčad je tom prilikom predstavila nove boje, a novi bolid je ugledao svjetlost dana prije nekoliko dana i nije razočarao. Najviše je uočljiva promjena aerodinamičke filozofije, koja se ne razlikuje mnogo od one koju ima Ferrari, čija je sestrinska tvrtka Alfa Romeo.

#slider_0


O povezanosti Saubera i Ferrarija – osim toga što će švicarski team koristiti motore talijanske tvrtke – govori i promjena udaljenosti između prednjeg i zadnjeg kotača. Ferrari je učinio isto na svojim bolidima kada je otkriveno da je veća udaljenost, između ostalog, prošle sezone donijela prednost Mercedesu, pa je isto preneseno i na Sauber. Švicarska momčad je za ovu godinu odlučila zadržati Marcusa Ericssona, a zahvaljujući njoj će u Formuli 1 debitirali Charles Leclerc.

Ovogodišnje prvenstvo Formule 1 započinje 25. ožujka utrkom za Veliku nagradu Australije. Na programu je 21 utrka, a u kalendar se vraćaju Njemačka i Francuska, a iz njega je ispala Malezija.

Voljeli bismo pročitati vaša razmišljanja o izgledima i karakteristikama novih bolida, odvažite se i ostavite svoj komentar ispod teksta! Hvala…