Formula 1 u 2020., pokušaj drugi

Rudy Carezzevoli/Getty Images

Bio je 12. ožujak kad smo najavili ovogodišnje prvenstvo Formule 1, da bi nekoliko sati kasnije Velika nagrada Australije, kojom je trebalo započeti, bila otkazana.

Sada, skoro četiri mjeseca kasnije, sezona konačno počinje, a s obzirom na situaciju u svijetu sretni smo što nas uopće čekaju utrke. Pandemija koronavirusa je sredinom ožujka zaustavila ne samo gotovo cijeli globalni sport, već je cijeli svijet bio primoran da zastane. Susreli smo se sa nevidljivim protivnikom, koji još ne posustaje, ali su se usprkos tome stekli uvjeti da se bolidi konačno nađu na stazi.

Samu sezonu nećemo ponovo najavljivati jer nema razloga – favoriti su ostali isti kao u ožujku, oni koji vrebaju šansu također, kao i oni koji će se boriti samo za mrvice. Ipak, period od 16 tjedana nije nimalo kratak, a za to vrijeme smo se susreli sa brojnim nedoumicama oko toga hoće li sezone biti i kako će ona izgledati, a također smo dobili i znatno zanimljiviji prijelazni rok nego što je itko mogao zamisliti.

Kako izgleda kalendar?

Prvenstvo je ove godine trebalo brojati rekordne 22 utrke, međutim, u ovom trenutku, pred službeni početak u kalendaru se nalazi samo osam, i to na šest staza. Za sada kalendar obuhvaća samo europske utrke, ali se zna da će sezona biti završena utrkama na Bliskom istoku, u Bahreinu i Abu Dhabiju, samo nisu poznati točni termini. Postoji nada da će kako vrijeme bude odmicalo biti dodati još neke utrke, u Aziji ili na američkom kontinetu, ali ćemo morati pričekati još neko vrijeme za službenu potvrdu.

Mark Thompson/Getty Images

Sezona započinje dvjema utrkama na stazi „Red Bull Ring“, koje će biti vožene dva vikenda zaredom, 5. i 12. srpnja, kao Velika nagrada Austrije i Velika nagrada Štajerske. Odmah poslije njih slijedi utrka u Mađarskoj, a zatim vikend pauze prije dva okršaja na „Silverstoneu“, prvog i drugog vikenda u kolovozu. Poslije legendarne staze, na kojoj je prije 70 godina vožena prva utrka u povijesti Formule 1, vozači se sele u Montmelo, na Veliku nagradu Španjolske. Zatim slijede dvije utrke koje su zadržale svoje termine iz prve verzije kalendara – one u Belgiji i Italiji.

U ovom trenutku postoji velika šansa da kalendaru budu pridodane utrke na stazama koje Formula 1 ne posjećuje, kao što su „Muđelo“ i „Portimao“. „Muđelo“ je prije nekoliko godina bio domaćin testiranja, neki su tu stazu okarakterizirali opasnom za bolide, dok su drugi vozači bili oduševljeni. Poznato je da je vozač Red Bulla Mark Weber jednom prilikom rekao da je „10 krugova kao 1.000 u Abu Dhabiju“ po pitanju uživanja u vožnji.

Utrke „duhova“ i ne samo to…

Da bi do ovogodišnjeg prvenstva uopće došlo u Formuli 1 su bili svjesni da će se morati žrtvovati jedne od najvažnijih stvari koje čine utrke, a to je prisustvo gledatelja. Jednostavno, rizik od zaraze i dalje postoji, a u ovom trenutku nije pametno dozvoliti prisustvo nekoliko desetina tisuća ljudi na tribinama. To bi se moglo promijeniti, ali tek u kasnijem djelu sezone. Zato neće biti ni parade vozača, već će umjesto toga vozači biti intervjuirani ispred svojih garaža u terminu kada je trebalo da se zajedno voze stazom.

Mark Thompson/Getty Images

Staze i sam padok će biti zatvoreni za spoljni svijet, timovi će imati ograničen broj članova na utrkama, a svi zajedno će putovati posebnim čarter letovima i biti smješteni unutar takozvanog mjehura. Timovi će svakako biti odvojeno smješteni, a postojat će i određena distanca između njihovih objekata na stazi. I za to će se koristiti oni postojeći, što znači da ekipe neće dopremati svoja domaćinstva na kotačima ove godine.

Svi vozači i članovi timova, zaposleni u Formuli 1 testirani su prije puta u Austriju, a iste testove morat će obaviti i malobrojni prestavnici medija kojima je dozvoljen pristup. Testovi će biti ponavljani na svakih nekoliko dana, a pojedine informacije ukazuju da je ih je osigurano preko 10.000 samo za te potrebe. Za sve će biti obavezno nošenje zaštitnih maski.

Sama interakcija ljudi izvan staze će biti svedena na minimum, pa će tako novinari biti prepušteni media centru i neće imati ikakav kontakt sa vozačima i predstavnicima timova. Konferencije će se obavljati putem video linka, a još jedna velika promjena čeka nas i po samom završetku utrka. Neće biti proslave na podiju, već će najvjerojatnije na startno-ciljnom pravcu biti upriličena nekakva dodjela trofeja.

Charles Coates/Getty Images

Što se tiče samog rada timova, zbog zaštite koju će morati koristiti, mehaničarima će biti dozvoljeno da rade na bolidima jedan sat duže u četvrtak i petak, nego što je slučaj u normalnim okolnostima. To znači da će takozvani policijski sat trajati osam sati, a ne devet. Također će minimalnom broju ljudi biti dozvoljen pristup proceduri prije samog starta, a izlazak iz boksa će biti omogućen najkasnije 20 minuta prije početka kruga za zagrijavanje, a ne pola sata, kao do sada.

Jedna od najvećih promjena pravila se odnosi na izbor pneumatika, pošto timovi neće moći birati koliko setova koje tvrdoće žele. Umjesto toga, postavljen je standard po kojem će svi vozači na raspolaganju imati po dva seta tvrdih pneumatika, tri srednje smjese i osam mekih.

© 2020 Daimler AG

Pored svega spomenutog, posljednjih tjedana je u centru pažnje i borba protiv rasizma, koja je u Formuli 1 pravi odjek dobila tek pošto je Hamilton prozvao svoje kolege. Poslednjih tjedana u Sjedinjenim Državama traju protesti poslije smrti Georgea Floyda kao posljedice policijske brutalnosti, a Formula 1 je na to reagirala inicijativom “We Race As One”. Sam šestostruki svjetski prvak, inače prvi tamnoputi vozač u prvenstvu, također je pokrenuo inicijativu koja za cilj ima da pomogne manjinama u auto-moto sportu, dok je njegov Mercedes promijenio boju bolida i bit će crn, a ne srebrni, u znak borbe protiv rasizma.

Ludi prijelazni rok u pauzi

Vijest koja je obilježila čekanje do prve utrke svakako je odlazak Sebastijana Vettela iz Ferarija na kraju ovogodišnjeg prvenstva. Za većinu ljudi je to bilo iznenađujuće, ali promjena odnosa snaga u talijanskom timu nije ni mogla dovesti do drugačijeg raspleta. Četvorostruki svjetski prvak je bio jasni broj jedan u Ferrariju dok mu je timski kolega Kimi Raikkonen, a sve se promijenilo dolaskom Charlesa LeClerca, koji je pritom zimus dobio ugovor do kraja 2024. godine.

Za Vettela bi to mogao biti motiv više ove sezone, koja bi mogla biti i posljednja u Formuli 1, ali za sada Nijemac ne govori mnogo o svojim planovima osim onoga što ga za koji dan čeka na stazi. I to usprkos činjenici da su iz Ferrarija priznali da su potpuno morali promijeniti bolid pošto su otkrili brojne nedostatke tijekom predsezonskih testiranja. Na Vettelovo mjesto će sljedeće sezone stići Carlos Sainz junior, kojeg će u Mclarenu zamijeniti Daniel Riccardo. To znači da na početku ovogodišnjeg natjecanja imamo trojicu vozača koji već znaju da po njegovom završetku neće biti tu gdje su sada.

REUTERS/Edgar Su

Iako mu na kraju sezone ističe ugovor, očekuje se da će Lewis Hamilton ostati u Mercedesu, ali je veliko pitanje da li će isti slučaj biti i sa Valterijem Bottasom. Mnogo toga će zavisiti od toga kako se pokaže na prvih nekoliko utrka, isto kao i veliki broj drugih vozača koji ostaju bez ugovora na kraju sezone. Za sada se zna da Max Verstappen ima ugovor sa Red Bullom do 2023, da Lando Norris ostaje u McLarenu, Estaban Okon u Renou, a Sergio Perez u Racing Pointu, koji će od naredne godine postati Aston Martin. 

Pod ugovorom je i George Russell, sa Williamsom, ali obzirom da je on Mercedesov vozač postoji mogućnost i da dobije priliku u timu prvaka, dok je budućnost britanske ekipe trenutno neizvjesna. Williams je ostao bez glavnog sponzora – Rokita, uz to je bio primoran uzeti pozajmicu od kompanije koju posjeduje otac njegovog vozača Nicholasa Latifija.  Taj dogovor uključuje i hipoteku nad fabrikom momčadi, kao i legendarnim bolidima, a prije nekoliko tjedana pojavile su se informacije i o potencijalnoj prodaji cijele ekipe.

Kompletno ovogodišnje prvenstvo F1 čeka vas na Sport Klubu. Spremili smo priču o jedinom novaku ove sezone – Nicholasu Latifiju, kao i podcast Lap 76.

Tagovi