F1 – borba za najboljeg vozača generacije

Dan Istitene/Getty Images

Tradicionalno, sezona u Formuli 1 počinje Velikom nagradom Australije, a pred početak ovogodišnjeg prvenstva jedno od glavnih pitanja pored toga tko će biti prvak, je i ono hoćemo li vidjeti više uzbuđenja nego prethodnih godina.

PIŠE: Jelena Trajković

Prošlogodišnje prvenstvo je predstavljao ulazak u novu eru prvenstveno jer je bilo prvo poslije četiri i pol desetljeća bez Bernieja Ecclestona na čelu Formule 1, ali i toga što su uvedena pravila s ciljem da sportu vrate sjaj koji je nekada imao. Iako je evidentno kako su bolidi postali brži, da smo bili svjedoci nekih zaista zanimljivih utrka, utisak je kako sve to još nije dovoljno za zadovoljiti ljubitelje Formule 1.

Opet smo bili svjedoci nastavka dominacije Mercedesa koja traje još od uvođenja nove turbo ere 2014. godine. Ferrari je prijetio donekle njemačkom timu, čak je na početku sezone nagovijestio veliko iznenađenje, ali je posustao dva mjeseca prije kraja sezone. Lewis Hamilton se vratio na tron i osvojio svoju četvrtu titulu, treću u posljednje četiri godine, pobijedivši Sebastiana Vettela za 46 bodova.

Ostali vozači nijednog trenutka nisu mogli ozbiljnije se umiješati u borbu za titulu, pa su praktično kupili mrvice koje su im Hamilton i Vettel ostavili. Najbolje se među njima pokazao drugi vozač Mercedesa Valtteri Bottas, koji je upisao tri pobjede, ali je od dolaska u njemački tim umjesto prvaka Nice Rosberga morao se zadovoljiti sporednom ulogom. Kimmi Raikkonen, iako je na raspolaganju imao isti bolid kao Vettel, praktično je bio nevidljiv, dok su dvojac Red Bulla, Daniel Ricciardo i Max Verstappen, puno koštali problemi sa samopouzdanjem.

Mark Thompson/Getty Images

Testiranja su nagovestila da bismo ove godine mogli vidjeti znatno neizvesniju borbu za titulu, u kojoj neće sudjelovati jedan ili dva tima, već barem tri. Međutim, sve što se dogodilo tijekom sedam dana akcije na stazi „Catalonia“ može i zavarati, pa će nekoliko utrka biti potrebno da bi se vidio pravi odnos snaga. Pouzdane odgovore o tome ne bi trebalo tražiti na „Albert parku“, ali će nam prva utrka pokazati da li se čekanje između dveij sezone isplatilo ili ne.

Ono što se promijenilo od utrke u Abu Dhabiju do danas prvenstveno je vizualni identitet Formule 1. Za Liberty mediju je prošla sezona predstavljala prijelaznu fazu, a tijekom nje više je puta najavljeno da će se distancirati od svega što ima dodirne točke s Ecclestoneom i njegovom erom. Jedan od koraka u tom smjeru je bilo i predstavljanje novog loga odmah nakon što je spuštena zavjesa na prošlu sezonu, a nedavno je Formula 1 dobila i novu glazbenu temu. Za sve ostale promjene što se tiče onoga što će se dešavati na samoj stazi odgovorna je Svjetska automobilska federacija i krećemo od najvažnije.

Jednostavno, ’oreol’

U odnosu na uvođenje ’oreola’ kao zaštite glava vozača u kokpitu, sve ostale promjene između dvije sezone blijede. Iako se većina vozača pobunila jer će im taj dodatak, kako su rekli, poružniti bolide, morali su pomiriti se s tim da je sigurnost važnija od estetike. Neki od vozača su još prošle godine testirali ’oreol’, a ostali su tu priliku dobili tijekom priprema.

Mark Thompson/Getty Images

O dodatnoj zaštiti vozača pričalo se duže vrijeme, ali je sve dodatno ubrzala tragedija na Velikoj nagradi Japana koju je doživio Jules Bianchi, u kojoj je doživio povrede od kojih je preminuo devet mjeseci kasnije. Spominjana je mogućnost da bi ona mogla biti uvedena još prošle godine, ali je sve odgođeno za ovu sezonu da bi se obavila dodatna testiranja. Nekoliko timova je imalo svoje prijedloge, ali se ispostavilo da Ferrarijev ’oreol’ može istrpiti znatno veću silu u odnosu na ostale vidove zaštite, pa izbor nije bio toliko težak.

’Oreol’ je napravljen od titanijuma, timovima nije dozvoljeno da ga sami razvijaju, već im je dat izbor dobavljača koji je odredilo vladajuće tijelo Formule 1. Zbog toga i ne izgleda identično na bolidima svih timova, ali ima istu namjenu – da prvenstveno zaštiti vozače od udaraca letećih objekata, ali i udara o tlo ili zid u slučaju okretanja.

Istraživanjem koje je Svjetska automobilska federacija objavila prije odluke o uvođenju ’oreola’ nije pouzdano utvrđeno kako bi Bianchi preživio nesreću na „Suzuki“ da ga je imao na svom bolidu. Isti slučaj je i s incidentom koji se dogodio tijekom kvalifikacija za Veliku nagradu Mađarske 2009. godine, kada je Felipe Massa doživio teške povrede nakon što ga je udario dio bolida. U preostalih 15 nesreća koje su se dogodile posljednjih godina, ishod bi bio promijenjen, što dovoljno govori o neophodnosti da se sigurnost stavi na prvo mjesto.

Mark Thompson/Getty Images

Sâm ’oreol’ može istrpiti silu od 116 kilonjutna, što ga čini znatno sigurnijim od krova standardnih drumskih automobila, ali je to i očekivano. Jer, ipak se zna da kompanije koje su umiješane u Formulu 1 nju koriste kao platformu za razvijanje nekih stvari koje potom mogu primjeniti na drugim poljima kojima se bave. Svakako, kakvu ulogu će ’oreol’ imati u zaštiti vozača znat ćemo kada dođe vrijeme za utrke i dogodi se nešto nepredviđeno. Nadamo se da će prilika za testiranje ’oreola’ biti što manje.

Što se još promijenilo između dvije sezone?

Pravila koja su uvedena prošle sezone utjecala su na izgled, ali i brzinu bolida, pa ove godine očekivano nije bilo toliko velikih promjena pored ’oreola’. Među ostalim se izdvaja ona da će proizvođači motora timovima kojima su dobavljači morati na raspolaganju dati pogonske jedinice istih specifikacija kao one koji sami koriste. Razlog za takvu odluku je činjenica da je Mercedes imao dodatna podešavanja za svoje motore, a ona nisu bila dostupna Williamsu i Force Indiji.

Dan Istitene/Getty Images

U odnosu na prošlu sezonu, vozači će imati po jednu pogonsku jedinicu manje, što znači ukupno tri. Samo što se više neće gledati broj motora u cjelini, već će se svaka komponenta brojati posebno, pa će od njih zavisiti i kazne u slučaju da se on prekorači. Promijenjena su i pravila koja se tiču sagorijevanja ulja, budući da su timovi prošle sezone imali praksu da to koriste kako bi poboljšali svoj učinak. Pojedini su tako sagorijevali 1,2 litra na 100 kilometara, a sada je dozvoljena količina prepolovljena, a ekipe će morati prije svake utrke se odlučiti za jednu specifikaciju.

Što se tiče kazni, sistem je poslije brojnih kritika posljednjih godina izmijenjen, pa će vozači u slučaju promjene određenih komponenata dobiti kaznu po kojoj će na startu utrke biti pomaknuti za pet ili deset mjesta u odnosu na rezultat u kvalifikacijama. Ako promijene dvije komponente, bit će “bačeni” na samo začelje, a ako takav slučaj bude s više vozača, poredak će biti ustanovljen na osnovu redoslijeda kojim je koja promjena izvršena.

Uz sve to, treba spomenuti i to da je Pirelli uveo još dvije nove vrste pneumatika – hipermeke i supertvrde, koje su postale najudaljenije komponente na kompletnoj ’ljestvici’. To znači da će timovi ove godine imati na raspolaganju devet različitih komponenata, ali će Pirelli birati po tri koje će se koristiti tijekom svakog trkačkog vikenda. Hipermeke će biti obilježene rozom bojom, supertvrde narančastom, koja je do sada bila rezervirana za tvrde pneumatike, koji će imati svjetlo plavu oznaku.

Mark Thompson/Getty Images

Ono što će puno više utjecati na gledatelje nego same vozače je raspored Gran Prix vikenda, budući da je start većine utrka pomaknut. Iako smo već godinama navikli da europske utrke počinju u 14 sati, ta tradicija je ukinuta, pa će utrke startovati u 15.10. Krug za zagrijavanje na svim utrkama više neće kretati na puni sat, već deset minuta kasnije, budući da su novi vlasnici Formule 1 ustanovili kako se mnogi vlasnici prava u prijenos uključuju za sâm start. Bit će potrebno vrijeme za privikavanje na novi raspored, ali je on osmišljen da bi ljubitelji Formule 1 imali bolji uvid u to što se događa prije same utrke. Na Sportklubu će te već od prvog vikenda sezone moći pratiti akciju na više programa, kao što je bio slučaj s Velikom nagradom Katara Moto GP prvenstva.

Prijelazni rok

Za razliku od prošle sezone, za ovu nismo doživjeli šok kakav nam je priredio Nico Rosberg odlukom da se povuče poslije osvajanja titule, pa tako nije bilo ni velikih promjena vozačkih postava. Svi vodeći vozači koji nisu imali ugovor za ovu sezonu, taj problem su riješili tijekom prošlogodišnjeg prvenstva, pa je tako Ferrari zadržao Sebastiana Vettela do 2020. godine, dok je sa Kimijem Raikkonenom produžio suradnju do kraja sezone, isto kao i Mercedes s Valtterijem Bottasom.

Zanimljivi transferi dogodili su se pri kraju prošle sezone, a oni su omogućili da postoje samo dvije nepoznanice po završetku sezone. Red Bull je ustupio Carlosa Sainza juniora Renaultu za ovu sezonu, ali je on već na četiri utrke branio boje francuskog tima u prošlogodišnjem prvenstvu. U Toro Rosso su umjesto njega i Danila Kvjata stigli Pierre Gasly i Brandon Hartley u različitim trenucima, a budući da su se odlično pokazali bilo je logično i da ih ekipa zadrži.

Mark Thompson/Getty Images

Favoriti

Kada netko osvoji tri titule za četiri godine, a u jednoj sezoni mu ona izmakne za pet bodova, on mora biti glavni favorit za novi naslov prvaka. I Hamilton to zaista je iz puno razloga, među kojima je i onaj da je pokazao impresivan ritam u simulaciji utrke tijekom testiranja. Britanac je više puta naglasio kako ga uzbuđuje sama pomisao da bi mogao se izjednačiti s HJanom Manuelom Fangiom u borbi za titulu, ali je ulog puno veći od toga.

Ispred Hamiltona su po broju titula samo Fangio sa pet i Michael Schumacher sa sedam, ali je izjednačen s Vettelom i Alainom Prostom. To ujedno znači da ukoliko ove godine obrani titulu njemu ide titula najboljeg vozača generacije u borbi s njemačkim automobilistom, što bi, znajući kakav je on, vjerojatno bilo i veće dostignuće od toga da stoji uz rame s Fangiom. Mercedes je učinio sve što je mogao kako bi britanskog automobilistu doveo u najbolji mogući položaj, time što je pokušao da anulira mane prošlogodišnjeg bolida, a koliko je u tome uspio znat ćemo vrlo brzo.

Clive Mason/Getty Images

Za razliku od prošle godine, Hamilton je i te kako svjestan toga da u sezonu ulazi kao najveći favorit, dok Vettel, s druge strane, pokušava umanjiti svoje šanse. Ferrari je pokušao iskopirati dobre strane Mercedesa, koje su njemačkom timu prošle godine donijele prednost, a da je u tome uspio govori i rekordni krug staze „Catalonia“ koji je Nijemac ostvario tijekom testiranja. Vettel je istaknuo da novi bolid talijanskog tima predstavlja dobru bazu, ali je naglasio da je Mercedes i dalje taj kojeg svi ostali moraju pobjediti ako žele se naći na tronu.

Četvorostruki svjetski prvak je iznenadio sve svojim trijumfom na otvaranju prošle sezone, a čelo generalnog plasmana držao je do Velike nagrade Italije u rujnu. Od tada je uslijedila jedna njegova greška i veliki pad Ferrarija, što legendarni tim mora izbjeći ako želi osvojiti prvu titulu od 2007. godine. Za to će mu biti potrebna sreća, ali i napredak tijekom sezone, nakon što je evidentno da Vettel može izvuči maksimum iz bolida, samo što nekad ne zavisi sve od njega samog.

Hamiltonove i Vettelove timske kolege imaju šanse, ali se nisu pokazali ni izbliza dobrima kao njih dvojica. Bottas je od dolaska u Mercedes pristao na ulogu timskog igrača, koja mu je donijela najbolju sezonu u karijeri, ali takav slučaj bi vjerojatno bio i da je bilo koji drugi vozač doveden na njegovo mjesto. Finac je pomogao aktualnom prvaku u nekoliko navrata, a da bi ga svi ozbiljnije shvatili morat će puno bolje koristiti svoje šanse i da se ne predaje lako. Mercedes mu je izvjesno pružio odličan bolid, a na njemu je da to iskoristi.

Mark Thompson/Getty Images

Raikkonen je blijeda sjena prvaka kakav je bio prije samo nekoliko godina, a otkako mu se Vettel pridružio u timu navikao je na sporednu ulogu. ’Ledeni’ čeka pobjedu pet godina, a prekid posta je možda ono što mu je potrebno da bi se trgao i počeo izazivati prvenstveno svog timskog kolegu, a potom i ostale. Na njega su, isto kao i na Vettela, utjecali problemi unutar Ferrarija, koji vas tjeraju da se zapitate je li uopće u pitanju ozbiljan tim, ali će i sâm morati u nekim situacijama reagirati puno bolje nego u posljednje vrijeme.

Ako je suditi po testiranjima, ali i samom finišu prošle sezone, u borbu za titulu, čak više nego Bottas i Raikkonen, mogli bi se umiješati Ricciardo i Verstappen. Njihov ritam na stazi „Catalonia“ je bio jednako dobar onom koji je imao Vettel, ali je i dalje prisutan problem sa pouzdanošću Renaultovih motora. Od pete utrke sezone bi mogla se očekivati poboljšanja, pa ukoliko austrijski tim izvuče mogući maksimum do tada, možda neće biti kasno za borbu na samom vrhu.

Tko vreba svoju šansu?

Po svemu sudeći, previše optimistično bi bilo očekivati da bi neki od preostalih sedam timova mogao izazvati Mercedes, Ferrari i Red Bull, za koje su posljednjih godina rezervirana prva tri mjesta. U posljednje dvije sezone, najbolja među ostalima bila je Force Indija, koja je odlučila zadržati Sergija Pereza i Estebana Ocona, što je bio pravi potez. Njih dvojica su imali nekoliko žestokih okršaja prošle godine, ali su obojica jasno istaknuli pred početak sezone da je ekipa na prvom mjestu. Indijski tim će izvjesno moći ponovo se boriti za dobru poziciju, ali će imati veliku konkurenciju jer je broj timova koji žele napredovati sve veći.

Dan Istitene/Getty Images

Prvi na toj listi je Renault, koji je krajem prošle sezone doveo Sainza juniora i on zajedno s Nicom Hulkenbergom sada čini jednu od najzanimljivijih vozačkih postava. Francuski tim, isto kao i Red Bull, ima problem s pouzdanošću svojih motora, ali se tijekom testiranja pokazao kao vrlo brz. Španjolski automobilista je bio devet desetinki iza Vettela na probama, što je znatno manji zaostatak nego prošle sezone.

Mnogi bi očekivali i Williams u istom društvu, ali Lance Stroll i Sergey Sirotkin tek trebaju pokazati da mogu parirati iskusnijim kolegama. Njih dvojica između sebe imaju tek jednu sezonu, Stroll je bio impresivan tijekom prethodne, ali će ona na značaju tek ako se dobro pokaže i tijekom ovogodišnjeg prvenstva. Sirotkin je možda i najveća nepoznanica pred ovogodišnje prvenstvo, posebno jer su mnogi mišljenja da je britanski tim pogriješio time što je izabrao njega, a ne Kubicu. Zbog toga će biti pod dodatnim pritiskom, koji evidentno u ovom trenutku utječe na njega.

Kao jedno od najvećih iznenađenja priprema za novu sezonu izdvojio se Toro Rosso, koji ove sezone surađuje s Hondom. U posljednje tri sezone japanska kompanija je surađivala s Mclarenom i taj period su obilježili veliki problemi s pouzdanošću, ali je zanimljivo da su Hartley i Gasly testiranja odradili bez ikakvih trzavica. Čak je kilometraža koju su prešli bila impresivna, a ni vremena koja su postavili nisu bila toliko loša.

Patrik Lundin/Getty Images

Što se tiče Mclarena, to što je Hondu zamijenio Renaultom ne znači da su problemi nestali, naprotiv. Britanski tim je najmanje prešao tijekom testiranja, a treće mjesto u ukupnom poretku koje je ostvario Fernando Alonso nije ni pravi pokazatelj događanja na stazi. Dvostruki svjetski prvak je bio šest desetinki iza rekorda staze, što je dobra polazna osnova. Nije to baš ono što bi Španjolac želio, ali treba očekivati borbu vozača Mclarena za bodove, možda i podij uz sreću.

Bolju sezonu očekuju i u timu Hassa, koji je prošle godine zauzeo osmo mjesto u poretku konstruktora. Američkom timu je predstojeća sezona treća u Formuli 1, zadržao je Romeina Grosjeina i Kevina Magnusena, što bi moglo biti od velike koristi. Grosjein je u Hassu pokazao da je u prošlosti puno puta bivao potcjenjen, pun više nego Magnusen, koji se prethodnih godina više puta našao na udaru zbog svog stila vožnje.

I za kraj je ostao Sauber, koji je praktično spasen zahvaljujući partnerstvu tima s Alfa Romeom. Sam povratak talijanske kompanije u Formulu 1 je sjajna vijest, ali isto tako sa sobom donosi veća očekivanja od švicarskog tima. Pitanje je, ipak, koliko zapravo Marcus Ericsson i Charles Leclerc zapravo mogu, ali ako pomaknu Sauber sa samog začelja u poretku njihov zadatak će biti uspješan.

21 stanica – od Australije do Abu Dhabija

Tek drugi put u povijesti, kalendar Formule 1 će brojati 21 utrku, a tradicionalno će početi Velikom nagradom Australije, a biti završen u sumrak u Abu Dhabiju. Prethodni put je takav slučaj bio prije dvije sezone, ali prošle godine tako nešto nije bilo moguće zbog financijskih problema staze „Nurburgring“. Staza koja je u vlasništvu Mercedesa ove godine će ugostiti najbolje vozače današnjice, a u kalendar se vraća i Velika nagrada Francuske poslije devetogodišnje pauze.

Mark Thompson/Getty Images

Francuska runda neće biti vožena na „Magny-Coursu“ kao prije deset godina, već na na stazi „Paul Ricard“ na jugu Francuske, koja je 14 puta bila domaćin utrke Formule 1 u svojim različitim verzijama, posljednji put 1990. godine. U međuvremenu, stazu je kupio Ecclestone i ona je uglavnom korištena za testiranja, ali se duže vrijeme spekuliralo o njenom povratku u prvenstvo prije službene potvrde krajem 2016. godine. Sadašnja verzija staze uključuje i šikanu na pravcu Mistral, koji je jedna od njenih glavnih odlika.
Pored povratka te dvije utrke, u odnosu na prošlu sezone je uočljiv izostanak Velike nagrade Malezije, koja je od 1999. do 2017. godine bila neizostavan dio kalendara. Iako je staza „Sepang“ imala ugovor i za ovu sezonu, organizatori su odlučili odustati od utrke zbog velikih troškova i pada interesa za Formulu 1 u svojoj zemlji. Kao jedan od razloga je i navedeno to da je u trenutku kada se prvi put pojavila u kalendaru utrka u Maleziji bila tek druga u Aziji, a sada ima ukupno pet bez nje.

Pored toga, došlo je do promjena u samom rasporedu utrka, pa je Velika nagrada Azerbejdžana pomaknuta za travanj da bi se u lipnju napravilo mjesto za povratak u Francusku. Također, umesto u travnju, vozači Formule 1 će Sochi posjetiti u listopadu, kao što je prethodno bio slučaj u prve dvije godine njenog održavanja. Ostale utrke zadržale su približno iste termine kao prošle sezone.

Kalendar prvenstva Formule 1 za 2018. godinu
25. ožujka Velika nagrada Australije
8. travnja Velika nagrada Bahreina
15. travnja Velika nagrada Kine
29. travnja Velika nagrada Azerbejdžana
13. svibanj Velika nagrada Španije
27.svibanj Velika nagrada Monaka
10. lipanj Velika nagrada Kanade
24. lipanj Velika nagrada Francuske
1. srpanj Velika nagrada Austrije
8. srpanj Velika nagrada Britanije
22. srpanj Velika nagrada Nemačke
29. srpanjl Velika nagrada Mađarske
2. rujanr Velika nagrada Italije
16. rujan Velika nagrada Singapura
30. rujan Velika nagrada Rusije
7. listopad Velika nagrada Japana
21. listopad Velika nagrada Sjedinjenih Država
28. listopad Velika nagrada Meksika
11. novembar Velika nagrada Brazila
25. studeni Velika nagrada Abu Dabija